czwartek, 11 września 2014

Koncepcja pracy szkoły

Koncepcja pracy
Szkoły Podstawowej
w Sławsku Wielkim
na lata 2013-2015

I. Podstawa prawna
1.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
  ( Dz.U z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zmianami).
2.Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
  ( Dz.U. Nr 168, poz. 1324).
II. Podstawowe informacje o szkole- rok szkolny 2014/2015.
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa
                          Sławsku Wielkim             
                          Sławsk Wielki 77      
                          88-150 Kruszwica


Ilość oddziałów w szkole- 6
Oddział przedszkolny- 2
Kadra pedagogiczna:
Pełnozatrudnieni-      dyplomowani-8
                                   mianowani- 1
                        
Niepełnozatrudnieni- dyplomowani-1
                                   mianowani-2
                                   kontraktowi-1
Budynek szkoły składa się z dwóch części: starej i nowej z lat 70-tych. W ostatnich latach ulegał częstej modernizacji: wymieniono dach na starej części szkoły, ocieplono na nowej, wymieniono okna i drzwi wejściowe. Przekształcono nieużyteczny strych na salę komputerową i bibliotekę. Przełożono dach na sali gimnastycznej. Zaadoptowano i rozbudowano lokal mieszkalny na cele dydaktyczne szkoły, w którym powstało pomieszczenie dla oddziałów przedszkolnych.
W szkole znajduje się:
6 sal lekcyjnych;
2 pomieszczenia dla oddziału przedszkolnego wraz z toaletą;
biblioteka;
sala komputerowa z 10 stanowiskami z dostępem do Internetu dla uczniów;
sala zabaw;
gabinet dyrektora szkoły;
szatnia;
świetlica, stołówka,
toaleta dla dziewcząt i chłopców na parterze oraz na piętrze;
toaleta dla personelu,
kuchnia,
magazyn nauczyciela wf;
boisko trawiaste;
tereny zielone.
Na zewnątrz budynku działa monitoring, 4 kamery. Teren placówki jest ogrodzony.

III. Wizja szkoły.
·        Promujemy działalność szkoły i jej osiągnięcia w społeczności lokalnej,  na stronie internetowej i w prasie.
·        Stwarzamy uczniom możliwości wszechstronnego rozwoju.
·        Dbamy, aby nasza szkoła była bezpieczna, bez przemocy i nałogów.
·        Zapewniamy uczniom dogodny dojazd do szkoły.
·        Zapewniamy opiekę psychologiczno-pedagogiczną, pomoc socjalną oraz równe szanse edukacyjne.
·        Unowocześniamy i uzupełniamy bazę dydaktyczną oraz wyposażenie szkoły.
·        Jesteśmy otwarci na problemy środowiska lokalnego, współpracujemy z różnymi instytucjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi oraz osobami prywatnymi.

·        Kadra pedagogiczna systematycznie podnosi swoje kwalifikacje
i doskonali umiejętności.

IV. Misja  szkoły.
Nasza szkoła ze względu na małą ilość uczniów jest przyjazna dziecku, jego rodzicom oraz nauczycielom. Kształcimy i wychowujemy młodego człowieka- patriotę, obywatela zjednoczonej Europy.
Celem naszej Szkoły jest:
W obszarze kształcenia:

Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów
i zjawisk bliskich ich doświadczeniom.

Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.

Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne
funkcjonowanie we współczesnym świecie. ( Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych)

W obszarze wychowania:

 Kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej.

W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. ( Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych).


V. Plan działań szkoły.
1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność
    statutowa szkoły:
-wdrażanie do przestrzegania zasad higieny osobistej;
-przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i pierwszej pomocy;
-wdrażanie do przestrzegania zasad prawidłowego odżywiania się;
-wdrażanie nawyku potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju organizmu
  człowieka;
-uczulenie dzieci na problem zachowania bezpieczeństwa w kontaktach
  z osobami nieznajomymi;
-ukazanie wartości rodziny w życiu człowieka;
-pomoc w problemach związanych z okresem dojrzewania;
-kształtowanie postaw moralnych i wartości;
-kształtowanie szacunku do kultury i tradycji polskich;
-rozwijanie samorządności uczniowskiej;
-kształtowanie postaw prospołecznych;
-kształtowanie umiejętności samodzielnego korzystania z różnych  źródeł
  informacji;
-przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków
  masowej komunikacji ( prasy, telewizji, komputerów);
-kształtowanie postaw szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego;
-rozwijanie wiedzy o historii regionu;
-kształtowanie więzi z krajem ojczystym i pogłębianie świadomości
  obywatelskiej;
-kształtowanie wrażliwości na problemy środowiska;
-ukazywanie skutków rozwoju cywilizacji;
-określanie miejsca i roli Polski w integrującej się Europie;
-rozwijanie tożsamości europejskiej na gruncie przywiązania do małej i wielkiej
  ojczyzny;
-przygotowanie ucznia do podjęcia nauki w gimnazjum.

2. Procesy zachodzące w szkole:
-analizowanie, upowszechnianie i modyfikowanie koncepcji pracy szkoły;
-wyrównanie szans edukacyjnych uczniów;
-wzbogacenie oferty edukacyjnej zgodnie z potrzebami uczniów;
-monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych;
-doskonalenie współpracy miedzy członkami rady pedagogicznej;
-angażowanie uczniów, rodziców do współdziałania i planowania;
-stosowanie nowatorskich rozwiązań programowych.

3.Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym:
- aktywna współpraca z instytucjami, organizacjami, osobami prywatnymi
  działającymi w środowisku;
-czynne włączenie się w inicjatywy płynące ze środowiska;
-gromadzenie informacji o absolwentach i prezentowanie ich sylwetek
  w środowisku;
-organizowanie drzwi otwartych dla rodziców;
-czynna współpraca z rodzicami, zasięganie opinii w sprawach szkoły,
  planowanych działaniach, imprezach;
-przygotowywanie imprez środowiskowych, np. jasełka, występy dzieci
  w kościele;
-aktualizowanie strony internetowej szkoły, gazetek;
-umieszczanie informacji o działalności szkoły w prasie lokalnej;
-doskonalenie systemu współpracy z rodzicami;
-publikacja dokumentacji szkolnej na stronie i internetowej.

4.Zarządzanie szkołą:
-wspólne planowanie działań przez Radę Pedagogiczną;
-prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli;
-podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie szkoły;
-poszukiwanie sponsorów na działania zmierzające do poprawy warunków
  pracy w szkole, jej promocji.

VI. Ewaluacja realizacji planu działań.

Dokonanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych działań statutowych szkoły odbędzie się poprzez:
-prowadzenie kontroli dokumentacji szkolnej oraz monitorowanie działań podejmowanych przez nauczycieli;
-monitorowanie podstawy programowej;
-analizę sprawozdań z działalności organizacji szkolnych, biblioteki, LOP, Samorządu Uczniowskiego, pełnomocników i koordynatorów;
-kontrolowanie realizacji godzin z art. 42.2 Karty nauczyciela.



VI Sylwetka absolwenta.

Absolwent Szkoły Podstawowej w Sławsku Wielkim:

- z powodzeniem kontynuuje naukę w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy, Gimnazjum nr 1 w Kruszwicy, Gimnazjum w Strzelnie, gdyż potrafi się uczyć;
-pamięta o swojej „podstawówce”;
-dostrzega w nauce swoje szanse życiowe;
-posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów;
-jest otwarty, kreatywny;
-rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
-godnie reprezentuje swoją kolejną szkołę w konkursach przedmiotowych
  i zawodach sportowych;
-jest aktywny społecznie, wrażliwy na potrzeby innego człowieka;
-cechuje go wysoka kultura osobista;
-zna tradycję, kulturę własnego narodu, swojej Małej Ojczyzny.